Att ha närvaro online genom en statisk hemsida eller sporadiska sociala medieinsatser räcker inte i dagens konkurrensutsatta online-landskap. Det är avgörande att ta en omfattande strategi för din digitala närvaro genom att överväga hur du möter din kund i olika faser av den digitala kundresan. Genom att göra det kan du göra rätt digitala insatser för att leda dina kunder mot de mål du har satt upp.
För att börja behöver du lägga grunden med en digital strategi. Börja med att genomföra en situationanalys och definiera syftet med din online-närvaro. Identifiera dina mål och målgrupp, viktiga kanaler och håll koll på dina digitala konkurrenter.
För att förstå hur dina kunder möter dig online behöver du visualisera den digitala kundresan genom att göra en skiss och identifiera de kritiska ögonblicken då dina kunder kommer i kontakt med ditt varumärke. När du har identifierat kontaktpunkterna, testa din webbplats och ställ dig själv viktiga frågor såsom om ditt företag dyker upp på sökmotorer, om besökare kan hitta det de söker lätt och om ditt innehåll är relevant och attraktivt.
För att optimera din online-närvaro använd mätverktyg som Google Analytics, Google Search Console och Meta Pixel för att samla värdefull data och få insikt i din digitala kundresa. Denna information hjälper dig att förstå var du behöver förbättra och optimera.
Sökmotorer – Driv in kunden
Ett annat sätt att fånga din målgrupps intressen är genom sökmotoroptimering (SEO). SEO är en kostnadseffektiv marknadsföringsmetod som hjälper dig att möta dina kunder när de aktivt söker information. Genom att identifiera de sökord som används av din målgrupp och leda sökningar till specifika landningssidor på din webbplats kan du möta dina kunder längre fram i kundresan. Det tar tid att arbeta fram men är mycket effektivt. Vill man få snabbare resultat och ta andelar från sina konkurrenter är sökordsannonsering på era produkter eller tjänster effektivt. Freddy @ SteadyGo erbjuder Google Ads-konsultation. Skicka en intresseanmälan för mer information.