Att marknadsföra sig på sociala medier är ett effektivt och billigt sätt att nå ut med sin verksamhet till sin målgrupp. Oavsett om du har en verksamhet med lokalförankring som global. Givetvis kräver det sistnämnda lite mer planering och uppsatta strategier.

Det bästa med att ens verksamhet finns på sociala medier är att man kommer väldigt nära sin målgrupp och snabbt och enkelt kan få in användbar feedback.

Vad ska man tänka på när man ger sig ut på Sociala Medier med sitt företag/organisation?

Här kommer några användbara tips du kan nyttja när du ger dig ut på sociala medier med din verksamhet.

1. Sätt upp en enkel plan

Ge dig ut på sociala medier utan ett syfte. Då blir det bara tidsödslande. Sätt upp en plan enkel plan. Vad ska du göra? Varför ska du göra detta? Vem vill du nå ut till? Hur ska du gå tillväga för att nå ut till din målgrupp? När ska du göra det?

2. Identifiera din målgrupp

Hur ser din tilltänkta målgrupp ut och på vilka medier är de mest aktiva i och lättast att nå ut till?

3. Börja arbeta organiskt

Organiskt innebär ej betald annonsering. Marknadsför dig med gratis medel, även om det kan kännas tidskrävande och svårt att nå ut till folk i början. Det tar tid men arbetar du med bra innehåll så kommer din kanal växa succesivt.

4. Välj rätt medier och kanaler

Det är mycket bättre att fokusera på färre antal kanaler. Många gör idag fel och använder samma innehåll till samtliga sociala medier. Detta ger dåligt resultat. Vill du nå ut med samma budskap i flera olika kanaler, se till att anpassa innehållet efter varje kanal.

5. Skapa engagerande innehåll

Engagemang är nyckeln i sociala medier. Ju fler som engagerar sig i ditt innehåll, med likes, kommentarer eller delningar, desto större spridning får det. Innehåll som påverkar folks känslor har bäst möjlighet att engagera användarna. Det är den typen av innehåll som har chans att bli viralt.

Vill du ha hjälp?

SteadyGo har tjänster som kan hjälpa dig!

6. Skapa dialog

Genom sociala medier kan du få ut massor med information kring vad dina målgrupp efterfrågar, både gällande din verksamhet och för din sociala media-kanal. Våga fråga vad de tror och tycker om saker och ting. Det är enklare att få feedback via sociala medier än via email eller telefon.

7. Analysera dina insatser

Nu när du har en social media-kanal finns det användbara verktyg du kan ta del av. Använd dessa för att se vilken typ av innehåll som gav bäst resultat och identifiera även vad du gjort mindre bra.

8. Lär dig mer om de olika Sociala Media-plattformarna

Du förstår nog i stora delar hur Sociala Medier fungerar. Hur användarnas beteendemönster på exempelvis Facebook och Twitter skiljer sig åt, när användarna är som mest aktiva och vilket innehåll som användarna engageras av mest, eller? Det finns givande kurser i marknadsföring på sociala medier där man lär sig alltifrån hur man marknadsför sig organiskt, analyserar mätetal, fastställer rätt tonalitet för sitt varumärke eller hur man sätter upp effektiva annonskampanjer.

Läs mer på Crunchtime.se


Freddy Karlsson

Marknadskommunikatör

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras.